Diagnostyka
24.01.2020
Główne niedomagania sprężarek, ich objawy i przyczyny:
1. Mała wydajność sprężarki.
• nieszczelne zaworki sprężarki,
• uszkodzone uszczelki głowicy,
• zatarcie układu tłokowego,
• nieszczelność zaworów układu pneumatycznego pojazdu,
• niewłaściwa przepustowość przewodów i zaworów układu pneumatycznego,
• uszkodzony lub zablokowany układ oszczędzania energii.
2. Sprężarka pompuje olej do układu pneumatycznego pojazdu.
• wytarcie układu tłokowego sprężarki,
• nadmierne przedmuchy układu tłokowego silnika,
• zbyt duży opór ssania powietrza doprowadzanego do sprężarki (układ ssący).
3. Sprężarka pompuje do układu pneumatycznego wodę (płyn chłodzący).
• uszkodzona uszczelka w głowicy,
• wada odlewu lub pęknięcie głowicy,
• zbyt wysoka temperatura powietrza tłoczonego do układu.
4. Stuki sprężarki.
• zatarcia układu tłokowo-korbowego,
• uderzanie tłoków o powierzchnię głowicy spowodowane zbyt grubą warstwą spalonego oleju na denkach tłoków,
• niewłaściwa przepustowość układu pneumatycznego pojazdu (na zmniejszenie przepustowości szczególnie narażony jest przewód i króćce tego przewodu, umieszczone pomiędzy sprężarką a zespołem osuszacza , a stuki słyszalne szczególnie przy końcowym wzroście ciśnienia).