Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Turbo-dziura

news

Na przestrzeni lat, w celu zmniejszenia efektu „turbo-dziury”, najwięksi producenci turbosprężarek jak np. Mitsubishi Turbocharger opracowali kilka rozwiązań pozwalających zniwelować to niekorzystane zjawisko.

Co to jest turbo dziura?
Jak wiadomo, turbosprężarki idealnie wpisują się w trend downsizingu umożliwiając zmniejszenie rozmiarów silnika spalinowego przy jednoczesnym zwiększeniu mocy. Jednak zestawienie relatywnie małego silnika ze stosunkowo dużą turbosprężarką nie jest tak idealne jak mogłoby się wydawać i ma też swoje niedoskonałości, w tym tak zwaną turbo-dziurę, inaczej mówiąc opóźnioną reakcję turbosprężarki. 

Technologia.
W celu ograniczenia efektu turbo dziury, na przestrzeni lat opracowano kilka rozwiązań. Jednym z pierwszych było zastosowanie szeroko stosowanej dziś zmiennej geometrii (VG), która działa podobnie jak byśmy zastosowali małą i dużą turbosprężarkę do doładowania silnika, a wszystko dzięki obrotowemu układowi łopatek na wlocie spalin do turbiny. W ten sposób turbosprężarka VG może wytworzyć wąskie gardło podczas gdy samochód gwałtownie chce przyspieszyć przy wciąż niskiej prędkości obrotowej silnika a ma niewystarczającą ilość spalin potrzebnych do zwiększenia prędkości obrotowej turbosprężarki i tym samym znacznie zmniejszyć turbo dziurę, jednocześnie zapewniając wysoką wydajność przy maksymalnej mocy.

Inną technologią poprawiającą reakcję jest turbosprężarka twin scroll . W przypadku tego rozwiązania, droga gazów spalinowych z silnika do turbosprężarki jest dzielona na cylinder a zazwyczaj grupę cylindrów , dzięki czemu energia dostępna w spalinach jest wykorzystywana bardziej efektywnie.

Nowe rozwiązania.
Jedną z metod poprawiającą szybką odpowiedź turbosprężarki jest zastosowanie tytanowo aluminiowych kół kompresji turbosprężarki, które w porównaniu ze standardowo stosowanym w kołach materiałem, charakteryzuje się mniejszą gęstością i w efekcie obraca się znacznie łatwiej.
Tendencja do elektryfikacji pojazdów daje również nowe możliwości, w walce z turbo-dziurą. Zastosowanie sieci pokładowych o napięciu 48 Volt pozwoliło na wprowadzenie systemów elektrycznych dużej mocy. Obecnie istnieją dwa rodzaje systemów elektrycznego doładowania: elektryczna sprężarka i elektryczna turbosprężarka. Elektryczne sprężarki są używane jako dodatek obok konwencjonalnej turbosprężarki, dzięki czemu mogą zapewnić doładowanie w chwili, gdy turbosprężarka nie osiąga jeszcze pożądanej prędkości obrotowej. Elektryczne turbosprężarki zapewniają niemal natychmiastowy wzrost tejże prędkości, dodatkowo wykorzystując spaliny działają jak generator
Problem z efektem turbo dziury został znacznie zredukowany w ciągu ostatnich 25 lat, a przyszłość przyniesie jeszcze więcej rozwiązań poprawiających wrażenia z jazdy z turbodoładowaniem.

Po więcej ciekawostek i nowinek technicznych zapraszamy do filii InterCars, na prowadzone przez specjalistów z MotoRemo szkolenia z zakresu turbodoładowania.