Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Obudowa turbosprężarki typu TWIN SCROLL

news

Obudowa turbosprężarki typu TWIN SCROLL

Poszczególne turbosprężarki, w zależności do silników, w których są montowane, mogą różnić się konstrukcją. Jedną z bardziej znaczących różnic jest ta, która występuje w konstrukcji obudowy żeliwnej. Wyróżniamy korpusy z pojedynczym wlotem spalin oraz dzielonym, podwójnym tzw. Twin Scroll. Każda z tych konstrukcji ma swoje uzasadnione zastosowanie.

TWIN SCROLL

Pojedynczy wlot

Niższa prędkość obrotowa silnika

Wyższa prędkość obrotowa silnika

Głównie 6 cyl. Jednostki

Możliwe również w 4 cyl. silnikach

Silniki typu V8

Również silniki zasilane gazem

 

 

Przy niskiej prędkości obrotowej, silnik generuje niewielką ilość spalin, których energia nie jest w stanie rozpędzić wirnika turbiny wystarczająco szybko. Cały proces sprężania dawki powietrza oraz jego dostarczenie do silnika również następuje z pewnym opóźnieniem. Aby poprawić wydajność turbosprężarki w takim wypadku, dobrym rozwiązaniem jest dzielony kolektor typu Twin Scroll.

Przepływ spalin z poszczególnych cylindrów ma charakter pulsacyjny. Kiedy spaliny skumulują się we wspólnym kolektorze wydechowym, mogą się wzajemnie dławić, co znacząco wpływa na wydajność turbosprężarki.

W konstrukcji Twin Scroll podzielenie kolektora oraz obudowy turbiny na dwie ścieżki przepływu pozwala na zmianę kolejności przepływu energii spalin z poszczególnych cylindrów i dopasowanie go bezpośrednio do koła turbiny.

Oto jak to działa:

Otwarcie zaworu wydechowego generuje pulsacyjny wydmuch spalin. Te przemieszczają się z dużą prędkością w dół kolektora poprzez spiralną konstrukcję obudowy turbiny wprost na wirnik. Powstałe dzięki podzieleniu kanały segregują i wzmacniają impulsy spalin. Jeden kanał odpowiada za cylindry wewnętrzne, drugi za zewnętrzne. Cykl pracy silnika generuje naprzemiennie uderzenia impulsów na łopatki wirnika w cyklu „jeden-dwa” utrzymując ich równomierne rozłożenie.

Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej, przy wzroście energii spalin, dzielony kolektor traci na znaczeniu. Dlatego rozwiązania typu Twin Scroll przynoszą największe korzyści przy niskich i średnich prędkościach obrotowych. W tym bowiem zakresie jest to bardzo skuteczny sposób na poprawę efektywności turbosprężarki, w szczególności czasu jej reakcji.

Z punktu widzenia pracy koła turbiny, lepsze są szybkie, równomiernie rozłożone impulsy energii spalin o krótkotrwałym charakterze. To pozwala znacznie poprawić osiągi pracy wirnika a tym samym poprawić płynność przyspieszenia bez wyczuwalnych opóźnień.

Na podstawie materiałów BorgWarner